Thursday, March 14, 2013

Постидеолошки стресни поремећај 27.03.2012.год.



Политички плурализам кроз надметање идеологија ствара претпоставке за оптималан економско-социјални развој друштва. Фискални конзервативизам и тржишни либерализам намећу културу надметања и конкуренције, али ако се не успостави равнотежа социјалне одговорности, добијамо безосјећајно и сурово друштво. Социјално преосјетљиво друштво које нема слуха за потребе пословне заједнице постаје пасивно, учмало и неразвијено.

Кад се каже љевица, обично се мисли на идеологију која афирмише солидарност (социјална одговорност) те једнакост (свих грађана пред уставом и законом). Десница се залаже за слободу тржишта, идеологију афирмације способних и успјешних, али је и конзервативна, ослањајући се на традиционалне вриједности и најчешће цркву, што је апсурд јер се све религије на свијету базирају на систему вриједности који је иманентнији љевици као идеологији. Помоћи слабијем и угроженијем није само битно јер је хришћански и богоугодно, већ је императив дугорочног развоја друштва. Друштвена укљученост свих слојева и структура становништва, једнаке шансе за све, и праведнија расподјела друштвеног богатства,  повећавају могућност да ће они који су данас у стању потребе сутра бити генератор развоја друштва и економије.

Док је љевица у Европи настала као резултат компромиса који су европски властодршци били приморани направити са синдикатима усљед растућег страха од комунизма на истоку, тржишни либерализам је нашао најплодније тло у САД-у, из више разлога. Американци, они први који су преко баре дошли из Европе, били су вјерски најрадикалнији Европљани, пуританци, калвинисти, и разни други фанатици, који су у Европи били прогоњени, и за којима тадашњи европски краљеви и нису баш превише заплакали што одоше. Због њиховог, с почетка отпадничког менталитета, чији се трагови осјете и данас, Американци не воле да им се држава превише петља у свакодневни живот. Нпр. пуританска вјера је сматрала да су пјесма и игра – ђаво, те писци америчког устава нису предвидјели помоћ државе култури и финансирање културних активности. Остаде тако до дан-данас, па је њихова култура, базирана на тржишним принципима, најутицајнија на свијету. Американац када прави филм, прави га да оствари зараду, дочим се код нас за концерт културно-умјетничког друштва прво тражи састанак са Антоном Касиповићем.

Лавину стварања модерних европских нација, јачања националних идентитета и нација-држава у Европи јесу покренуле буржоаске револуције у 19.вијеку (сломивши феудализам ваљало је измислити нешто што ће до јуче потлачене кметове потчинити новом поретку), али уситњеност европског простора и расцјепканост потенцијално највећег тржишта на свијету, довели су до све присутнијих појава економског интервенционизма у 20.вијеку, што је једна од главних карактеристика европског капитализма.

Међутим, док данас земље запада усљед кризе, која је више настала због лошег регулаторног оквира него на грешкама тржишног либерализма, све више и више прибјегавају економском интервенционизму и методама социјализма, Русија се држи капитализма.

Код земаља у развоју, а поготово у постратној Босни и Херцеговини, гдје нема значајније акумулације друштвеног богатства, једина могућност која води до одрживог напретка је снижавање јавне потрошње и фискални конзервативизам, што је изузетно тешко јер партократски менталитет води усложњавању администрације, а постратни популизам повећању буџетских трансфера појединцима. Уситњеност тржишта и недораслост функционалне тржишне економије не дају пуно простора за привредни раст на основама тржишног либерализма, али и мјере економског интервенционизма се олако и све више дискредитују у јавности.

Свијет је у идеолошкој кризи, и све више се говори о постидеолошком добу. Скоро сви циљеви љевице, у смислу борбе за људска и грађанска права, парламентарну демократију, владавину права и заштиту животне средине, остварени су, или је њихово остваривање већ утабана стаза. Поларизација на љевицу и десницу с почетка текста сигурно није изгубила свој смисао, али партије љевице и деснице све више издају своје изворне принципе, слично данас Русији и САД-у, водећи се нуждом, али и краткорочним интересима добијања гласова и побједе на изборима.

Тако и љевица и десница настоје једни другима ући у простор, истовремено збуњујући бираче, и политички плурализам се све више претвара у политички популизам.

На Балкану, неријешена национална питања још мање погодују јасној идеолошкој диференцијацији. Свака власт се жели приказати заштитником националних интереса, и преузети улогу и љевице и деснице, а опозицији не преостаје ништа него да критикује сваки потез власти. Тиме њени ставови губе унутрашњу идеолошку кохерентност, и бива све теже увјерити гласаче да ће доласком на власт доћи до промјена.

Изневјера сопствене идеологије и бирача тако још више доводи до свеопште пасивности и дефетизма.

No comments:

Post a Comment