Кад доносите неку одлуку, поред тога што треба да буде праведна, водите рачуна да не изазовете велико незадовољство и отпор, јер ако велико незадовољство долази од представника неке групе на коју се односи одлука, онда по свему судећи није задовољен критеријум праведности. Кад су они који артикулишу незадовољство те групе демократски изабрани, они имају легитимитет да кажу да је то за њих лоше. Сваки отпор који пруже таквој одлуци представља легитимну политичку пријетњу.
Срђан Мазалица
Saturday, August 2, 2025
Легитимна пријетња и нелегитимна опозиција
Слободарски народ или пацови
Свака државна власт заснива се на договору политичких актера у складу са Уставом и законима. Нема легитимне власти до оне која је дефинисана Уставом.
Ко ово негира - пориче државу. Зато што мисли да неко са стране може учествовати у политичком договору, да неко други ко није наведен у Уставу може радити нечији посао и вршити његова овлаштења, да се може мимо Устава, тј. потребног критеријума и већине за договор политичких актера, успостављати нека власт. У свакој нормалној држави, они који би се за то залагали и то проводили, били би оптужени и осуђени за издају, државни удар, за рушење уставног поретка.
Само у БиХ такви људи су "патриоте", а пресуђен је Додик који се против тога борио, а управо због борбе за заштиту Устава и права. Јер не признаје вануставно дјеловање и доношење одлука које се не заснива на договору домаћих политичких актера.
Кажу да је Додик сецесиониста, да је деструктиван и да га зато треба на овај начин пресудити. Додиково мишљење да БиХ треба вратити у оквир изворног Дејтона или чак да БиХ треба да се распадне - легитимно је. Зато што је то једно од мишљења које износе домаћи политички актери, а Додик је на бази тог мишљења добио подршку народа. Али и да би се то мишљење провело у дјело, требаће договор домаћих политичких актера, што Додик не негира. Додиково дјеловање никад није изашло ван оквира Устава, а безмало сви други изузев његове коалиције врше напад на уставни поредак. Једини Додик за то кривично одговара.
Кажу да Додик подржава Путина и да је то неопростиво, а ми треба да тежимо Европској Унији. У Русији се проводе какви такви избори (ја сам их надгледао и мислим да су довољно демократски), и одлуке доносе лица која су изабрали грађани. У Европској Унији се питају неки људи које нису изабрали грађани и сматрају да треба бити проведена пресуда суда којег нема у Уставу, а на бази закона који је донио појединац који као законодавац није наведен у том истом Уставу. Таквој Европској Унији ми не требамо тежити. Ми не требамо тежити недемократској отуђеној од народа творевини која нам шаље лице које замјењује договор политичких актера и врши државну власт, а изабрано је на бази изјаве неколико амбасадора чије земље учествују у свјетској популацији са 11-12%. У поређењу са таквим понашањем, из нашег угла гледања, Русија је бастион слободе и демократије, а Европска Унија диктатура, колонијална сила и тамница народа.
Слобода увијек нађе свој пут до побједе, а пацови до канализације. Уочи годишњице операције "Олуја" и највећег етничког чишћења и геноцида у Европи од Другог свјетског рата наовамо, а коју тај демократски свијет није осудио ни одговорне казнио, требамо разумјети туђе намјере и омчу која се спрема.
Зато требамо бити оно што јесмо, народ са политичком вољом, који се супротстављао окупацији и диктатури, јер само тако ћемо бити уважени као политички фактор. Само требамо бити Срби, јер смо увијек били слободарски народ.
Friday, July 5, 2024
Столац, Радимља, Милорадовићи и Храбрени
Wednesday, February 28, 2024
Српски одговор на сепаратистичко насиље и институционални хаос
Прије свега ми смо имали право да учествујемо у одлуци о томе у којој држави хоћемо да живимо, а са југословенским опредјељењем ми смо били легалисти, дочим су други били сепаратисти. Друго, ми нисмо смјели да будемо прегласавани, нити у скупштини Босне и Херцеговине, нити на нелегалном и неуставном референдуму 1. марта, а што се коси и са основним принципима ЗАВНОБиХ-а, на који се Бошњаци тако здушно позивају. Треће, наш институционални одговор био је мирољубив и у складу са међународним правом и Повељом Уједињених нација. Четврто, сукоби у БиХ почињу убиствима Срба и злочинима над нашим народом, од убиства српског свата на Башчаршији преко злочина у Сијековцу код Брода и Доњем Маловану код Купреса и даље, што оружани отпор Срба чини оправданим.
С друге стране, Муслимани и Хрвати су тражили издвајање БиХ из Југославије, што је било противно тадашњем Уставу СФРЈ, дакле нелегално, а будући да је један конститутивни народ у СР БиХ био против тога, онда и нелегитимно. Током доношења одлука, Срби су константно прегласавани и заобилажена је њихова воља, која је била уставно-правна чињеница и обавеза. Даље, једна од страна – Муслимани, преко свог представника Алије Изетбеговића, одбила је понуђени мировни споразум и тиме се опредијелила за рат и сукобе. Инсистирање на нелегалном референдуму, скоро па истовремено почевши са убиствима и прогоном Срба, а чији починиоци нису кажњени, говори о томе да та и таква каснија тзв. Република Босна и Херцеговина, није имала своје утемељење у уставу и праву, већ на кршењу устава и закона, сепаратистичком насиљу и институционалном хаосу.
Thursday, January 4, 2024
9. јануар - симбол слободе
9. јануар као Дан Републике је важан из правног, историјског и симболичког значаја, а његову важност додатно потврђују сви они који хоће да га оспоре. Управо из тог разлога се треба одупријети покушајима његовог укидања, а Српска ће одбраном 9. јануара додатно потврдити свој интегритет, слободу и самопоштовање.
Дан Републике Српске је годишњица зачетка настанка Републике Српске као државе која је призната у Дејтону и као таква наставила да постоји као ентитет у оквиру Босне и Херцеговине. То је дан који се десио у миру, није непосредно проузроковао рат ни сукобе, нешто касније српски представници су прихватили мировни план који су муслимански представници одбили, али што је најважније, тај дан је проузрокован покушајима изоловања и елиминације српских представника у институцијама БиХ из одлучивања, што према међународном праву представља довољан основ за стварање језгра будуће државности српског народа на овом простору.
Међутим, иако се често наводи као разлог његовог оспоравања оно што се дешавало у ратним сукобима, Уставни суд БиХ га је оспорио због свог вјерског карактера, којег он заправо и нема. И да јесте вјерски, то би би био први празник у историји Европе који је оспорио неки суд због свог вјерског карактера. У скоро свим европским државама имамо празнике вјерског карактера, само у Републици Српској то није дозвољено, тим прије што званичи назив празника не укључује вјерски предзнак - Свети Стефан. Аргумент пред Уставним судом је била позивница за обиљежавање која садржи и сатницу литургије са почетком у 9.00 часова.
Међутим, ту долазимо до контроверзи и идентитетских противрјечности Бошњака, народа чији су представници и покренули поступак оспоравања овог празника, јер има вјерски карактер. Колико год се уздали у Твртка I Котроманића, наводно босанског краља, забиљежено је да се истом свецу Светом Стефану он моли. Ово је још један доказ да у изградњи идентитета Бошњака једина константа је заправо негирање српског, а заправо њиховог претходног, идентитета. Дакле не ваља светац којем се моли краљ који је "отац нације".
Заправо и тај краљ словенског имена, српских коријена и хришћанске вјере ваља само због тога што је краљ Босне, а коју настоје да присвоје само за себе. Зато је прослављању 9. јануара подједнако важно сачувати и српски идентитет Босне и Котроманића, тј. не дати другима да узму оно што нам вијековима припада. Да бисмо сачували 9. јануар, ми морамо сачувати себе, и обратно.
Једно не може без другога и подједнако је важно сачувати га правно, али и свечано обиљежити оно што нас издваја од других и што нас покреће на добра дјела, јер то што је Свети Стефан први хришћанин који је страдао за Господа и зато се назива Првомучеником, из колективног система вриједности постаје и индивидуална карактеристика нашег човјека, а то је да је спреман на жртву ради општег добра.
У данашње вријеме јачања егоизма и индивидуализма, које намеће либерални капитализам и глобализација, којем се Република Српска опире, важно је очувати и колективистичке вриједности, јер само оне могу трајно сачувати народе, државе и друштва.
Thursday, November 16, 2023
Можда је Дино за ЕУ, али Елмедин се залаже да остану ОХР и стране судије
Елмедин Конаковић треба да се јасно опредијели да ли је за отварање преговора и даље приступање БиХ Европској Унији, а не да се надобудним критиковањем Милорада Додика (https://avaz.ba/vijesti/bih/867189/konakovic-nebuloze-koje-slusamo-od-dodika-dokazuju-da-on-o-ekonomiji-nema-pojma) лажно приказује европејцем.
Прије пар дана смо га могли чути да није спреман видјети леђа ОХР-у и страним судијама у Уставном суду БиХ, а што је неспојиво не само са даљим кретањем БиХ према ЕУ, већ уопште са карактером БиХ као независне и суверене земље.
Истина је заправо да босанско-херцеговачки муслимани, тј. Бошњаци, никад нису били заинтересовани за Европску Унију, осим ако то кретање њима није омогућавало стварање унитарне и централизоване БиХ у којој би доминирали у односу на Србе и Хрвате. Њихове политичке елите никад нису биле заинтересоване за истинске реформе које омогућавају усклађивање политичког и правног система БиХ са Европском Унијом, те усвајање свих правних, политичких и демократских стандарда ЕУ. За стварни посао европских интеграција бошњачке политичке елите се никад нису хтјеле ознојити, али су зато увијек опструисале заживљавање механизма координације.
И сада слушамо Дину, који је иначе дипломирао на Факултету спорта и тјелесног одгоја у Сарајеву на Одсјеку за менаџмент у спорту, како Додику држи предавање о економији, и каква је спољнотрговинска размјена БиХ са неким земљама ЕУ. Међутим, ниједан од 14 приоритета се не бави питањима спољне трговине, али има један који се бави одласком страних судија из Уставног суда БиХ. И тај услов Елмедин није спреман прихватити.
Милорад Додик никад није оспорио економске везе и размјену са Европском Унијом, које иначе не зависе ни од Дине, ни од Елмедина, а ни од тјелесног одгоја и спортског менаџмента. Али јесте критиковао досљедност и искреност њених званичника према БиХ. Као министар иностраних послова, Дино би требао да се потруди да БиХ у реду за Европску Унију буде барем испред ратом захваћене и политички и економски девастиране Украјине. Али кад Додик упути разумне критике Европској Унији, па ево и као човјек који је урадио пуно на томе да се поједини услови испуне, критикује га и држи му предавања Елмедин, али не из тјелесног одгоја и менаџмента у спорту, што би се дало очекивати, већ гле чуда - из економије.
Министре Конаковићу, престаните држати предавања и опредијелите се који Конаковић ради за БиХ, а који за своју котлину. Дино или Елмедин.
Wednesday, November 15, 2023
Некролог мом дједу Милану (17.04.2022. године)
Доручковали смо јаја, сланине, пршута и киселог млијека. Код оваца смо играли шаха и читали џепна издања књига. Ишли смо код Чаркића да јашемо кобилу Тонку. Играчке су нам биле остатци од летава и греда. Купили смо сијено на планинском зраку, враћали се у град снажни, здрави и румени.
Хвала ти Диде, за распусте у Бравску, за дјетињство безбрижно и срећно. Хвала ти за сваки посао и задатак. Хвала за сваку похвалу и признање. Хвала за стрпљење и труд. И за онај џепарац на растанку и ријечи „немојте шта замјерити“.
Били смо дјеца и нисмо знали. Нисмо знали чије су у Гарчевцу рушевине од кућа. Зашто су у пољу гориле појате и у њима људи. Зашто је име школе по Триви Гароњи, а зашто су пјесме о Глиши Раци. Шта се десило са твојим оцем, сестрама и браћом. Црне твоје руке, поцрниле од сунца и живота, стварале су и градиле срећу за твоју Саву, дјецу и унучад.
Твоје дјетињство су прекидале болести, рат и страдања. Твоје Бравско није било Бравско игре, задовољства и доживљаја. Твоје Бравско је теби доносило бол, тугу и патњу, али је доносило и радост и живот. Ти си борац за слободу и срећу, коју си изборио и донио свима нама.
Ти си борац у тишини, домаћин без здравица, херој без аплауза, вјерник без иконе.
Тврдоглав и строг, честит и поносан, храбар и луд. Што би рекла Сава, гори си нег` дјеца.
Волио бих још једном. Да се окупимо ми твоја унучад и у ходнику заиграмо магарца. И да чопамо у кућарку тек испечено јање. Да се послије покупљеног сијена напијемо хладне воде с Гарчевца.
Волио бих још једном да се насмијем твом хумору. Ријетко али откачено знао си испричати виц, о кобили Лили и лугарској сили, или рећи „де баби упали свјетло да баба види спавати“. Драго нам је било да и од нас има неко гори.
Човјек је везан за земљу. Говорио си да су у оном рату ударили душмани, ми их побиједили и вратили се на земљу. У овом рату отишли смо са земље. Тешко ти је пало што си напустио Бравско, тада си потрпао ствари на трактор и рекао „домовино, како те остављам!“
Сада нажалост знамо да нећеш радити стар и немоћан у башти. Нећеш сикирати маму и ујаке што са преко 90 година радиш на сунцу. Глава куће и стуб породице постао си рано. Читав живот борац и домаћин. Ни до посљедњег дана ниси се помирио да неко мора сад да брине о теби. Мораћемо од сада сами Диде.
Мораћемо од сада сами Диде. Дјетињство је званично престало твојим одласком. Отишло је Бравско, као сунце што залази, што би рекао дид Јово „за ту кућу тамо“. Отишао је читав један свијет, утрнуо, остају само успомене. Нема више ни кућа да за њих зађе сунце. Оно сада залази на западу.
Хвала ти Диде. Посљедњи поздрав Диде. Поздрави Бравско и баку Саву. Кад дођеш у рај, не мора се сво сијено из долине покупити. Мало и одмори. Поздрави Бравско и баку Саву. Поздрави оца Милу и мајку Деву. И браћу Душана, Никицу, Драгу и Владу. Сестре Госпаву и Мару. Посебно поздрави оне који нису дочекали дјетињство или нису имали дјецу или унучад да га проживе срећно као ми. Ми смо га проживјели за све њих. И на томе ти још једном хвала. И немој шта замјерити.